Omdat de Johannes Frederik klasse te zwaar bleek als strandreddingboot, zocht de KNRM naar een kleiner schip, dat lichter was, maar over dezelfde vaareigenschappen diende te beschikken.
Dat werd uiteindelijk de Valentijn, waarvan het prototype in 1990 in dienst werd gesteld.
De steeds groter wordende vraag om reddingboothulp, de opkomst van de recreatievaart en de voortschrijdende techniek vroegen om een nieuw ontwerp. Zeewaardigheid, manoeuvreerbaarheid, geringe diepgang en snelheid waren de sleutelwoorden bij de ontwikkeling hiervan.
Vanaf 2000 werd er een variant gebouwd. Het nieuwe type, dat Valentijn 2000 heet, is iets langer dan de ‘oude’ Valentijn. Daardoor is de werkruimte op met name het achterdek groter, maar ook het stuurhuis is comfortabeler voor de bemanning. Het nieuwe ontwerp heeft ook het vaargedrag van de Valentijn nog verder geoptimaliseerd. In tegenstelling tot ‘oude’ Valentijn is deValentijn 2000 geheel zelfrichtend.
Op de Waddenzee en het IJsselmeer zijn de Valentijns altijd inzetbaar.
Gewicht: 10 ton Afmetingen: 4,10 x 10,60 x 0,75 m Motorvermogen: 2 x 430 pk Volvo Penta. Max. Snelheid: 34 knopen Capaciteit: 50 geredden Bemanning: 4 personen
De Annie jacoba Visser is geschonken door: Mr. J. Visser en Mw. T.T. Visser. Het schip is gedoopt door: Mr. J. Visser en Mw. T.T. Visser en In dienst sinds: 14-6-1993, eerst op Schiermonnikoog in 1996 verhuist het schip naar reddingstation Lauwersoog.
De heer en mevrouw Visser hebben de boot geschonken ter nagedachtenis aan hun overleden zuster Annie Jacoba. 14 juni was de geboortedag van Annie Jacoba Visser.